Montaż większego filtra powietrza niż przewidziany przez producenta to temat, który budzi wiele kontrowersji wśród kierowców i mechaników. Z teoretycznego punktu widzenia większy filtr powietrza może zapewnić lepszy przepływ powietrza do silnika, co potencjalnie przekłada się na wzrost mocy i lepszą reakcję na gaz. Jednak w praktyce nie zawsze jest to rozwiązanie korzystne. Fabryczny układ dolotowy i filtr powietrza są projektowane z myślą o optymalnym balansie między przepływem powietrza, skutecznością filtracji i ochroną silnika. Zastosowanie większego filtra, zwłaszcza o innej konstrukcji (np. sportowego stożkowego), może prowadzić do pogorszenia skuteczności filtracji i przedostawania się drobnych cząstek do wnętrza silnika. Może to przyspieszyć zużycie pierścieni tłokowych, cylindrów i zaworów. Dodatkowo, większy filtr nie zawsze zmieści się w fabrycznej obudowie, co może wymusić przeróbki układu dolotowego i prowadzić do powstawania nieszczelności. W nowoczesnych samochodach z przepływomierzem montaż większego filtra może zaburzyć odczyty czujników i prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika lub wyświetlania błędów. Jeśli zależy Ci na poprawie osiągów, lepiej zainwestować w wysokiej jakości filtr o zwiększonej powierzchni filtracyjnej, ale zgodny z zaleceniami producenta. W przypadku tuningu mechanicznego (np. montaż turbosprężarki, większych wtryskiwaczy) dobór filtra powinien być skonsultowany ze specjalistą. Pamiętaj, że najważniejsze jest bezpieczeństwo i trwałość silnika, a nie tylko potencjalny zysk mocy.