Montaż systemu awaryjnego hamowania autonomicznego (AEB – Autonomous Emergency Braking) w starszym aucie to temat, który coraz częściej interesuje właścicieli pojazdów sprzed kilku czy kilkunastu lat, pozbawionych tego standardu bezpieczeństwa. Takie systemy od kilku lat są obowiązkowe w nowych samochodach, a z uwagi na korzyści – w tym istotne zmniejszenie ryzyka wypadku – kierowcy zastanawiają się nad ich montażem „aftermarket”. Niestety, zaawansowanie technologiczne systemów AEB oznacza, że ich pełna i skuteczna implementacja wymaga daleko idących ingerencji w strukturę pojazdu. System AEB opiera się na połączonej pracy wielu czujników: radarów, lidarów, kamer przednich, precyzyjnych modułów ABS, ESP oraz sterownika silnika i hamulców. Konieczna jest synchronizacja tych elementów z elektroniką pojazdu, a także obecność elektronicznego sterowania serwem hamulcowym i, zazwyczaj, elektrycznej pompy wspomagania. W przypadku pojazdów z mechanicznym serwem, kablami Bowdena i analogowymi sensorami, zainstalowanie systemu AEB jest niemal niemożliwe – wymagałoby pełnej przebudowy układu hamulcowego, instalacji nowych magistral CAN oraz zgrania z istniejącymi systemami bezpieczeństwa. Oferowane na rynku zestawy „aftermarket” to często proste asystenty kolizji – działające na zasadzie ostrzeżenia dźwiękowego lub wizualnego, ale nie ingerujące realnie w hamowanie auta. Kompleksowy retrofit AEB (z prawdziwym, automatycznym hamowaniem) może być wykonalny w nielicznych nowszych modelach, które dzielą platformę elektroniczną z wersjami wyposażonymi fabrycznie w AEB. Najczęściej jednak bariery techniczne, koszt (nawet 10–20 tys. zł), brak zgodności homologacyjnej i potencjalna odpowiedzialność prawna czynią taką inwestycję nieopłacalną. Montaż AEB powinien być wykonywany wyłącznie przez certyfikowany warsztat i po uzyskaniu dopuszczenia technicznego – w innym razie pojazd może nie przejść przeglądu technicznego lub utracić ważność polisy AC. W praktyce, jeśli zależy Ci na efektywnym AEB – rozważ zakup nowszego auta z fabrycznym systemem, bo skuteczna modernizacja starszego pojazdu prawie zawsze przekracza ekonomiczny i techniczny sens inwestycji.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy można zamontować system AEB w starszym aucie