Nagar w silniku to osady powstające w wyniku niepełnego spalania paliwa, utleniania oleju i działania wysokich temperatur. Z czasem nagar gromadzi się na tłokach, zaworach, ściankach cylindrów, a także w kanałach olejowych i na elementach układu smarowania. Obecność nagaru w silniku ma bardzo negatywny wpływ na obieg oleju. Przede wszystkim nagar może stopniowo zatykać kanały olejowe, smok pompy olejowej oraz filtr oleju, ograniczając przepływ środka smarnego. Skutkuje to spadkiem ciśnienia oleju, niedostatecznym smarowaniem i wzrostem tarcia między ruchomymi częściami. W efekcie silnik pracuje głośniej, pojawiają się stuki, spada moc, a jednostka szybciej się przegrzewa. Nagar może także prowadzić do powstawania gorących punktów w silniku, co przyspiesza degradację oleju i zwiększa ryzyko powstawania kolejnych osadów. W skrajnych przypadkach nagar całkowicie blokuje przepływ oleju do kluczowych elementów, co prowadzi do zatarcia silnika. Dodatkowo, nagar może uszkadzać pierścienie tłokowe, panewki i wał korbowy, przyspieszając ich zużycie. Objawami nadmiernej ilości nagaru są: spadek ciśnienia oleju, dymienie z wydechu, wzrost zużycia paliwa, nierówna praca silnika, trudności z rozruchem oraz obecność opiłków i osadów w oleju. Regularna wymiana oleju, stosowanie środków czyszczących i unikanie jazdy na krótkich dystansach to podstawowe działania profilaktyczne. W silnikach z dużą ilością nagaru konieczne jest mechaniczne czyszczenie kanałów i elementów układu smarowania.