Filtr paliwa pełni kluczową rolę w oczyszczaniu paliwa z cząstek stałych, rdzy, wody czy innych zanieczyszczeń. Gdy filtr jest nieprawidłowy, źle dobrany lub po prostu zużyty, może dojść do ograniczenia przepływu paliwa, co z kolei prowadzi do nieprawidłowego ciśnienia w układzie. W takiej sytuacji wtryskiwacze nie są w stanie dostarczyć wymaganej ilości paliwa, mimo że pracują według poleceń sterownika. W efekcie komputer wykrywa zbyt ubogą mieszankę i stara się ją skorygować, zwiększając czas otwarcia wtryskiwaczy. Korekty krótkoterminowe i długoterminowe zaczynają rosnąć, co jest wyraźnie widoczne podczas diagnostyki komputerowej. Jeżeli sytuacja się utrzymuje, komputer może przejść w tryb awaryjny, a kierowca zauważa spadek mocy, nierówną pracę silnika i trudności przy przyspieszaniu. Z czasem zbyt niskie ciśnienie może doprowadzić do kawitacji w pompie paliwa, a także wpłynąć na nieregularną pracę wtryskiwaczy, co jeszcze bardziej pogarsza parametry pracy jednostki napędowej. W przypadku nowoczesnych silników filtr o zbyt małej przepustowości może nie tylko zmniejszyć ciśnienie, ale również wprowadzać mikrozanieczyszczenia do układu, co wywołuje szereg wtórnych problemów. Dlatego wybór filtra paliwa o odpowiedniej klasie filtracji, zgodnej z normami producenta, jest niezwykle istotny. Wymiana powinna być przeprowadzana regularnie, nawet częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w trudnych warunkach. W sytuacji, gdy po wymianie filtra obserwuje się poprawę korekt wtrysku i lepszą reakcję silnika na gaz, można jasno stwierdzić, że filtr był przyczyną problemów.
Strona główna Poradniki Układ paliwowy Czy nieprawidłowy filtr paliwa może wpłynąć na korekty wtrysku?