Niesprawna lub zużyta świeca zapłonowa to jedna z najczęstszych przyczyn falowania obrotów silnika na biegu jałowym i podczas jazdy. Gdy świeca nie jest w stanie wygenerować mocnej, stabilnej iskry, zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej staje się nieregularny, co prowadzi do wypadania zapłonu, chwilowych przerw w pracy cylindrów i nierównomiernego spalania. Objawia się to falującymi obrotami – silnik raz przyspiesza, raz zwalnia, a wskazówka obrotomierza „tańczy” nawet bez zmiany położenia pedału gazu. Dodatkowo pojawiają się wibracje, szarpanie podczas ruszania, spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa. Niesprawna świeca może być także przyczyną trudności z rozruchem, zwłaszcza na zimnym silniku, oraz intensywnego zapachu niespalonego paliwa z wydechu. W dłuższej perspektywie jazda z wadliwą świecą prowadzi do powstawania nagaru na tłokach i zaworach, a także do uszkodzenia katalizatora. Regularna kontrola i wymiana świec zapłonowych zgodnie z zaleceniami producenta to najprostszy sposób na eliminację falowania obrotów i zapewnienie płynnej pracy silnika.