Czy niewielka nieszczelność świecy może powodować błąd?

Nawet niewielka nieszczelność świecy zapłonowej może mieć poważny wpływ na pracę silnika i skutkować pojawieniem się błędów w komputerze pokładowym. Świeca zapłonowa musi być prawidłowo dokręcona i idealnie dopasowana do gniazda w głowicy, aby zapewnić pełną szczelność komory spalania. Jeśli między gwintem świecy a głowicą powstanie nawet minimalna nieszczelność, podczas pracy silnika część mieszanki paliwowo-powietrznej może uciekać z cylindra. Powoduje to spadek kompresji, co objawia się nierówną pracą silnika, trudnościami z rozruchem, spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa. Komputer sterujący silnikiem, analizując sygnały z czujników spalania i sondy lambda, może zarejestrować nieprawidłowości w pracy cylindra i zapisać błąd wypadania zapłonu lub błąd mieszanki. W niektórych przypadkach pojawi się kontrolka „check engine”, a w pamięci sterownika zapiszą się kody błędów dotyczące konkretnego cylindra. Długotrwała jazda z nieszczelną świecą prowadzi do nagromadzenia nagaru na elektrodach, przegrzewania świecy, a nawet uszkodzenia gwintu w głowicy. W skrajnych przypadkach może dojść do wypalenia uszczelki pod świecą lub uszkodzenia tłoka. Dlatego każda świeca powinna być dokręcana z odpowiednim momentem obrotowym, zgodnie z zaleceniami producenta, a wszelkie objawy nierównej pracy silnika lub pojawienia się błędów powinny skłonić do dokładnej kontroli stanu świec i ich szczelności. Regularna wymiana świec i kontrola ich montażu to skuteczny sposób na uniknięcie poważniejszych usterek i błędów w układzie zapłonowym.