Filtr kabinowy to pierwszy element chroniący układ wentylacji i klimatyzacji przed zanieczyszczeniami z zewnątrz. Jego zadaniem jest zatrzymywanie pyłków, kurzu, liści, sadzy i innych drobin, zanim dostaną się do wnętrza samochodu i układu klimatyzacji. Jeśli filtr kabinowy nie jest regularnie wymieniany, stopniowo traci swoją przepustowość i przestaje skutecznie zatrzymywać zanieczyszczenia. Skutkiem tego jest nie tylko gorsza jakość powietrza w kabinie, ale także zwiększone ryzyko zabrudzenia i uszkodzenia parownika klimatyzacji. Parownik to element, przez który przepływa powietrze chłodzone w układzie klimatyzacji – jego powierzchnia jest stale wilgotna, co sprzyja osadzaniu się na niej pyłów i drobin niesionych przez powietrze. Zanieczyszczenia te tworzą warstwę brudu, która ogranicza wymianę ciepła, obniża wydajność chłodzenia i sprzyja rozwojowi bakterii oraz grzybów. Objawem zaniedbanego filtra kabinowego i zabrudzonego parownika jest nieprzyjemny zapach z nawiewów, słabsze chłodzenie, parowanie szyb oraz większe zużycie energii przez wentylator. W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania odpływu skroplin i zalania wnętrza samochodu. Długotrwałe zaniedbanie wymiany filtra kabinowego prowadzi do kosztownych napraw – czyszczenie lub wymiana parownika to skomplikowana i droga operacja. Regularna wymiana filtra kabinowego (co 10-15 tys. km lub raz do roku) to najprostszy sposób na ochronę parownika, utrzymanie sprawności klimatyzacji i zapewnienie zdrowego powietrza w kabinie. kategoria „Filtry w samochodzie”.
Strona główna Filtry w samochodzie Czy niewymieniony filtr kabinowy wpływa na stan parownika klimatyzacji?