Czy niskie napięcie na cewce to normalne zjawisko?

Niskie napięcie na cewce zapłonowej może, ale nie musi być zjawiskiem normalnym – wszystko zależy od konstrukcji układu zapłonowego i warunków pomiaru. W klasycznych układach zapłonowych napięcie zasilania cewki powinno być zbliżone do napięcia akumulatora, czyli około 12 V. Jednak w nowoczesnych pojazdach z elektronicznym sterowaniem zapłonem napięcie to może być chwilowo niższe, zwłaszcza podczas rozruchu lub w fazie podtrzymania pracy silnika na biegu jałowym. Niskie napięcie na cewce może być także efektem zastosowania układów ograniczających prąd w celu ochrony cewki przed przegrzaniem. Jeśli jednak napięcie jest stale niskie (np. 4–5 V), może to świadczyć o problemach z instalacją elektryczną, uszkodzeniu złącza niskiego napięcia, korozji styków lub awarii modułu zapłonowego. Zbyt niskie napięcie skutkuje słabą iskrą, trudnościami z rozruchem i wypadaniem zapłonu. W przypadku podejrzenia problemów z napięciem na cewce warto sprawdzić stan przewodów, złączy i akumulatora oraz wykonać pomiar napięcia podczas pracy silnika. Jeśli wartości odbiegają od normy, konieczna jest diagnostyka i ewentualna naprawa układu zasilania cewki.