Czy odpowietrzanie powinno odbywać się na zimnym czy ciepłym silniku?

Odpowietrzanie układu chłodzenia to kluczowy etap po każdej wymianie płynu chłodniczego, naprawie przewodów lub innych pracach serwisowych. Właściwy moment przeprowadzenia tego procesu ma wpływ na skuteczność usunięcia powietrza z układu i bezpieczeństwo obsługi.

Zaleca się, aby odpowietrzanie rozpoczynać na zimnym silniku. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa – otwieranie korka chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego na gorącym silniku grozi poparzeniem, ponieważ płyn chłodniczy znajduje się pod wysokim ciśnieniem i może gwałtownie wytrysnąć.

Na zimnym silniku łatwiej jest również kontrolować poziom płynu i dolewać go w razie potrzeby, bez ryzyka rozlania czy poparzenia. Po uzupełnieniu płynu i zamknięciu układu należy uruchomić silnik, ustawić ogrzewanie na maksimum i pozwolić mu pracować do osiągnięcia temperatury roboczej. W tym czasie powietrze zostaje wypchnięte z przewodów, a poziom płynu może się obniżyć – wtedy należy go uzupełnić.

Podsumowując, odpowietrzanie układu chłodzenia najlepiej przeprowadzać na zimnym silniku, a następnie dokończyć proces po rozgrzaniu jednostki do temperatury roboczej. Takie podejście zapewnia skuteczne usunięcie powietrza i bezpieczeństwo obsługi.