Odpowietrzanie układu chłodzenia to kluczowy etap po każdej wymianie płynu chłodniczego, naprawie przewodów lub innych pracach serwisowych. Właściwy moment przeprowadzenia tego procesu ma wpływ na skuteczność usunięcia powietrza z układu i bezpieczeństwo obsługi.
Zaleca się, aby odpowietrzanie rozpoczynać na zimnym silniku. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa – otwieranie korka chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego na gorącym silniku grozi poparzeniem, ponieważ płyn chłodniczy znajduje się pod wysokim ciśnieniem i może gwałtownie wytrysnąć.
Na zimnym silniku łatwiej jest również kontrolować poziom płynu i dolewać go w razie potrzeby, bez ryzyka rozlania czy poparzenia. Po uzupełnieniu płynu i zamknięciu układu należy uruchomić silnik, ustawić ogrzewanie na maksimum i pozwolić mu pracować do osiągnięcia temperatury roboczej. W tym czasie powietrze zostaje wypchnięte z przewodów, a poziom płynu może się obniżyć – wtedy należy go uzupełnić.
Podsumowując, odpowietrzanie układu chłodzenia najlepiej przeprowadzać na zimnym silniku, a następnie dokończyć proces po rozgrzaniu jednostki do temperatury roboczej. Takie podejście zapewnia skuteczne usunięcie powietrza i bezpieczeństwo obsługi.