Nowoczesne samochody coraz częściej wyposażone są w rozbudowane systemy personalizacji, umożliwiające dostosowanie nie tylko ustawień foteli, klimatyzacji czy oświetlenia, lecz także parametrów działania tempomatu i ogranicznika prędkości do indywidualnych profili jazdy. W praktyce oznacza to, że ogranicznik prędkości, który przyjmuje zadany próg (np. 90 km/h, 120 km/h), można powiązać z wybranym profilem – np. „Eco”, „Sport”, „Komfort” lub spersonalizowanym trybem użytkownika.
Systemy te, bazujące na pamięci pokładowej i komunikujących się z siecią CAN samochodu, rejestrują ustawienia wybrane przez kierowcę bądź kilku zdefiniowanych użytkowników (np. w rodzinie czy dla poszczególnych kluczyków). Każdy profil użytkownika może więc mieć przypisane osobne limity – np. młodszy kierowca wybiera ogranicznik na 100 km/h, rodzic – na 130 km/h i korzysta z innych ustawień reagowania układu napędowego czy punktu zmiany biegów w automacie. Zmienność tych profili wpływa także na działanie innych asystentów – w trybie Economy auto szybciej i płynniej reaguje na przekroczenie limitu, a w Sport progi ostrzegania przesunięte są nieco wyżej i reakcja na przekroczenie jest łagodniejsza.
W segmentach premium możliwe jest praktyczne przypisanie każdych parametrów do zarejestrowanego użytkownika auta, co pozwala po zalogowaniu/prostym wyborze profilu natychmiast aktywować nie tylko ogranicznik prędkości, ale także preferowane limity prędkości dla tempomatu, siłę wspomagania kierownicy czy agresywność hamowania rekuperacyjnego. Najprostsza forma – manualna – pozwala po każdym uruchomieniu samochodu wprowadzić wybrany limit, a bardziej zaawansowana (z aplikacją mobilną lub poprzez menu systemu inforozrywki) przechowuje i stosuje indywidualne ograniczenia na podstawie profilu.
W pojazdach flotowych i dostawczych takie funkcjonowanie staje się standardem, pozwalając na szybką zmianę ograniczeń np. po zmianie kraju, typu ładunku czy w zależności od doświadczenia pracownika prowadzącego pojazd. Odpowiednia konfiguracja sprawia, że ogranicznik staje się kluczowym elementem systemu zarządzania szybkością pojazdu oraz bezpieczeństwem – zarówno na trasie, jak i w mieście.