Czy parowanie lampy tylko po stronie pasażera świadczy o uszkodzeniu obudowy?

Parowanie lampy samochodowej wyłącznie po jednej stronie, najczęściej po stronie pasażera, może być sygnałem uszkodzenia obudowy, ale nie jest to jedyna możliwa przyczyna. Wilgoć dostaje się do wnętrza reflektora najczęściej przez nieszczelności powstałe w wyniku zużycia lub uszkodzenia uszczelek, pęknięcia obudowy po kolizji, nieprawidłowego montażu pokrywy żarówki lub rozszczelnienia po naprawach. Często przyczyną jest również zatkanie otworów wentylacyjnych, które uniemożliwia prawidłowe odprowadzanie wilgoci i wyrównywanie ciśnienia wewnątrz lampy. Parowanie tylko jednej lampy może wynikać z lokalnych uszkodzeń – np. pęknięcia klosza, nieszczelności w okolicy oprawki żarówki lub uszkodzenia odpowietrznika. Warto również sprawdzić, czy nie doszło do błędnego zamknięcia pokrywy serwisowej po wymianie żarówki. Zdarza się, że parowanie pojawia się po stronie, która częściej jest narażona na działanie wody z kałuż, myjni lub soli drogowej. Jeśli wilgoć utrzymuje się długo, prowadzi do matowienia odbłyśnika, przyspieszonego zużycia żarówek i ryzyka zwarcia elektrycznego. Aby wyeliminować problem, należy dokładnie sprawdzić szczelność lampy, stan uszczelek, drożność odpowietrzników i ewentualnie wykonać test wodny. W przypadku wykrycia uszkodzeń konieczna jest naprawa lub wymiana obudowy reflektora.