Czy pasy bezpieczeństwa trzeba wymieniać po stłuczce?

Pasy bezpieczeństwa są jednym z najważniejszych elementów systemu ochrony biernej w pojeździe, a ich prawidłowe działanie decyduje o skuteczności ochrony podczas wypadku. Po stłuczce lub kolizji, nawet jeśli nie doszło do poważnych uszkodzeń nadwozia, pasy bezpieczeństwa mogą wymagać wymiany. Kluczowym elementem jest napinacz pirotechniczny, który podczas gwałtownego zderzenia aktywuje się, błyskawicznie napinając taśmę pasa i przytrzymując ciało kierowcy lub pasażera w fotelu. Po jednorazowym zadziałaniu napinacza mechanizm ten nie nadaje się do ponownego użytku – wymaga wymiany lub regeneracji. Nawet jeśli nie zauważymy widocznych uszkodzeń taśmy czy zwijacza, to w przypadku aktywacji systemu SRS (np. zapalenia się kontrolki poduszek powietrznych) należy sprawdzić stan wszystkich pasów i napinaczy. Uszkodzona taśma, przetarcia, rozwarstwienia lub trudności z rozwijaniem i zwijaniem pasa są wyraźnym sygnałem do wymiany. Producenci zalecają także wymianę pasów po poważniejszych kolizjach, nawet jeśli nie doszło do ich aktywacji, ponieważ materiał taśmy mógł ulec mikrouszkodzeniom, które nie są widoczne gołym okiem, a mogą wpłynąć na wytrzymałość podczas kolejnego wypadku. W przypadku starszych pojazdów warto również pamiętać o regularnej kontroli stanu pasów i ich wymianie co 10–15 lat, zgodnie z zaleceniami producentów. Wymiana pasów bezpieczeństwa po stłuczce powinna być wykonana w profesjonalnym serwisie, który zadba o prawidłowy montaż, kalibrację i testy systemu SRS. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do poważnych konsekwencji podczas kolejnego wypadku – niesprawny pas nie zapewni właściwej ochrony, co może skutkować ciężkimi obrażeniami lub śmiercią.