System soft-close, czyli tzw. domykania klapy bagażnika „na miękko”, to rozwiązanie podnoszące komfort użytkowania nowoczesnych aut, pozwalając na delikatne i bezgłośne domknięcie pokrywy. Podstawowym mechanizmem napędzającym soft-close są niewielkie silniki elektryczne, ale w niektórych pojazdach system ten jest wspierany przez siłowniki sterowane podciśnieniem, znanym z układów wspomagania hamulców czy zamków centralnych. W klasycznych soft-close działających wyłącznie mechanicznie lub elektrycznie, podciśnienie nie odgrywa żadnej roli – liczy się tu precyzja działania mikrosilników, czujników położenia i specjalnych zębatek. Jednak w rozwiązaniach łączących napęd elektryczny z pneumatycznym (rzadziej stosowanych) podciśnienie współdziała ze sprężyną i silnikiem, zapewniając zwiększoną delikatność i siłę domknięcia bez wzrostu poboru energii. W autach wyposażonych w centralny układ podciśnienia, awarie przewodów, zaworów czy samego pompy podciśnieniowej mogą prowadzić do nieprawidłowego działania funkcji soft-close – klapa może domykać się z opóźnieniem, niedokładnie, lub wcale. W praktyce jednak większość współczesnych systemów korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego i awarii związanych z podciśnieniem nie wykazuje. W przypadku podejrzenia problemów warto skontrolować zarówno instalację elektryczną (złącza, silniczki, czujniki), jak i – w razie obecności układu pneumatycznego – szczelność przewodów oraz pracę pompy podciśnieniowej. Podsumowując, podciśnienie wpływa na działanie soft-close tylko w niektórych, wyspecjalizowanych wariantach – w zdecydowanej większości systemów domykania elektrycznych jego obecność i stan nie mają żadnego znaczenia.