Poduszka powietrzna w samochodzie (element systemu SRS) została zaprojektowana jako urządzenie mające działać niezawodnie tylko w określonych warunkach – podczas poważnego zderzenia, gwałtownego przeciążenia lub przy odczycie sygnału zespółu czujników uderzenia. Zdarza się jednak, że kierowcy zauważają na desce rozdzielczej komunikaty o dezaktywacji poduszki, np. kontrolkę „passenger airbag off” lub stałe świecenie się lampki „airbag”. Czy poduszka może się dezaktywować sama? Tak, ale dzieje się to wyłącznie w następstwie spełnienia warunków określonych przez sterownik airbag. Przykładowe sytuacje, w których komputer automatycznie dezaktywuje poduszkę: obecność fotelika dziecięcego wykrywana przez matę zajętości fotela, zbyt niska masa osoby na siedzeniu pasażera, awaria sensora lub przewodu, brak komunikacji z którymkolwiek z czujników systemu lub wystąpienie głębokiego błędu w sterowniku SRS (np. po kolizji, zalaniu, zwarciu). System zabezpieczeń odcina wtedy obwód, by zapobiec niekontrolowanemu wystrzałowi poduszki. Dezaktywacja nigdy nie następuje samoczynnie bez powodu – zawsze stoi za nią uszkodzenie podzespołów, nieprawidłowa konfiguracja lub zamierzona reakcja SRS na określone warunki (np. tryb serwisowy). Warto pamiętać, że świadome użytkowanie auta z dezaktywowaną poduszką znacząco obniża poziom bezpieczeństwa pasażerów. Każdorazowo po pojawieniu się kontrolki airbag należy wykonać diagnostykę komputerową i wyeliminować awarię. W niektórych samochodach możliwa jest także programowa dezaktywacja poduszki przez serwis (gdy na fotelu podróżuje dziecko w foteliku), jednak zawsze musi to być udokumentowane i potwierdzone przez uprawnionego diagnostę.