Czy poduszka powietrzna może uszkodzić deskę rozdzielczą?

Poduszka powietrzna to element systemu SRS, który w razie wypadku napełnia się błyskawicznie gazem, tworząc poduszkę chroniącą kierowcę lub pasażera przed urazami. W większości samochodów poduszki powietrzne montowane są w specjalnych komorach w desce rozdzielczej, kierownicy, fotelach lub słupkach. W momencie aktywacji, poduszka przebija się przez osłonę lub specjalnie nacięte miejsce w desce rozdzielczej, by zapewnić natychmiastową ochronę. Proces ten jest bardzo gwałtowny – poduszka rozwija się z prędkością kilkuset kilometrów na godzinę. W wyniku tej eksplozji może dojść do uszkodzenia fragmentu deski rozdzielczej, zwłaszcza jeśli osłona nie została prawidłowo zaprojektowana lub była wcześniej naprawiana. Typowe uszkodzenia to pęknięcia, wyrwanie fragmentu osłony lub trwałe odkształcenia w miejscu zamontowania poduszki. W nowoczesnych samochodach producenci stosują specjalne strefy osłabienia, które umożliwiają kontrolowane otwarcie poduszki bez rozpraszania odłamków. Jednak w starszych pojazdach lub po nieprofesjonalnych naprawach deski rozdzielczej ryzyko poważnych uszkodzeń jest większe. Po wystrzeleniu poduszki powietrznej konieczna jest wymiana nie tylko samego modułu, ale często także fragmentu deski rozdzielczej lub jej osłony. Próby ponownego montażu poduszki w uszkodzonej desce są niezalecane i mogą prowadzić do nieprawidłowego działania systemu SRS podczas kolejnego wypadku.