Czy poduszka wystrzeli bez pasów zapiętych

Sposób działania systemów SRS (poduszek powietrznych) w kontekście zapięcia pasów bezpieczeństwa zależy od konstrukcji konkretnego modelu auta i polityki bezpieczeństwa producenta. W nowoczesnych samochodach, prawidłowo pracujące systemy SRS „rozumieją” status zapięcia pasów dzięki dedykowanym czujnikom w klamrach foteli. Algorytm decyzji o uruchomieniu poduszki opiera się m.in. na informacjach o obecności osoby na siedzeniu (czujniki maty obciążeniowej), sile zderzenia, kierunku uderzenia i stanie pasów. W większości aut wystrzelenie poduszki czołowej NIE jest całkowicie uzależnione od faktu zapięcia czy rozpięcia pasa – głównym kryterium jest prędkość i siła zderzenia z przodu. Poduszka czołowa, mająca chronić głowę przed uderzeniem w kierownicę czy deskę rozdzielczą, wystrzeli także, jeśli pas nie był zapięty – choć często dzieje się to z mniejszą siłą lub według alternatywnego algorytmu (np. zmiana czasu wyzwolenia nadmuchu). W przypadku bocznych poduszek kurtynowych i fotelowych czujniki pasa są jeszcze rzadziej uwzględniane w decyzji wystrzału. Wyjątki stanowią niektóre auta z algorytmami Smart Airbag, w których bez zapiętych pasów czołowa airbag może być opóźniona, ograniczona lub (w niewielu przypadkach) wyłączona – dotyczy to zwłaszcza dzieci przewożonych na przednim siedzeniu. Niezapięcie pasa jednak zawsze obniża poziom bezpieczeństwa – wystrzelenie poduszki może wyrządzić krzywdę osobie nieprzypiętej (specjalnie ustawiany jest zakres działania i ciśnienie – pasy odpowiadają za prawidłową pozycję ciała względem poduszki). Podsumowując: w większości przypadków poduszka czołowa wystrzeli nawet bez zapiętych pasów, ale jej działanie nie będzie optymalne i może nie uchronić przed poważnymi obrażeniami – zawsze należy prawidłowo się przypinać.