Poduszki boczne, podobnie jak poduszki czołowe, są kluczowym elementem systemu pasywnego bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach. Ich zadaniem jest ochrona tułowia, miednicy i głowy kierowcy oraz pasażerów podczas zderzenia bocznego. W większości aut nie przewiduje się możliwości samodzielnego wyłączania bocznych poduszek powietrznych przez użytkownika. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy producent wyposażył pojazd w specjalny przełącznik lub opcję programową, która pozwala na dezaktywację wybranych poduszek – dotyczy to jednak głównie poduszki pasażera z przodu, którą należy wyłączyć np. podczas przewożenia dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy. W przypadku poduszek bocznych taka opcja występuje bardzo rzadko i zwykle wymaga interwencji serwisu, np. podczas napraw tapicerki lub wymiany fotela. Wyłączenie bocznych poduszek powietrznych bez uzasadnienia (np. na własną rękę, przez odłączenie wtyczki) jest niewskazane i może prowadzić do poważnych konsekwencji – nie tylko utraty ochrony w razie wypadku, ale także pojawienia się błędów w systemie SRS i zapalenia się kontrolki airbag. Warto pamiętać, że wszelkie modyfikacje siedzeń, montaż pokrowców czy nieautoryzowane naprawy mogą ograniczyć skuteczność działania bocznych poduszek. Jeśli zachodzi potrzeba dezaktywacji poduszki bocznej (np. z powodu montażu specjalistycznego wyposażenia), należy skonsultować się z autoryzowanym serwisem i postępować zgodnie z zaleceniami producenta. W codziennej eksploatacji poduszki boczne powinny być zawsze aktywne, by zapewnić maksymalny poziom ochrony wszystkim pasażerom.