Czy poduszki powietrzne mogą się samoczynnie rozkalibrować?

Poduszki powietrzne jako element systemu SRS są projektowane tak, by działać niezawodnie przez wiele lat bez konieczności kalibracji. Ich aktywacja następuje wyłącznie w wyniku sygnału z czujników zderzenia, które rejestrują określony próg przeciążenia. W praktyce nie występuje zjawisko samoczynnego „rozkalibrowania się” poduszek powietrznych, ponieważ nie wymagają one okresowej kalibracji w takim sensie, jak np. czujniki radarowe czy kamery. Jednak z biegiem lat mogą pojawić się problemy z układem SRS, wynikające z korozji styków, uszkodzeń przewodów, wilgoci, błędów w module sterującym lub zużycia elementów elektronicznych. Objawem takich problemów jest zapalenie się kontrolki airbag/SRS na desce rozdzielczej lub pojawienie się komunikatów błędu. W nowoczesnych autach możliwe jest również zapisanie w sterowniku informacji o błędach związanych z rezystancją obwodów poduszek, co może być mylnie interpretowane jako „rozkalibrowanie”. W rzeczywistości są to usterki elektryczne, a nie rozregulowanie systemu. Po każdej kolizji, wymianie poduszek lub naprawie układu SRS konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej i skasowanie ewentualnych błędów. Jeśli pojawią się niepokojące objawy, należy jak najszybciej udać się do serwisu i sprawdzić system SRS. Regularna diagnostyka i przeglądy pozwalają utrzymać poduszki powietrzne w pełnej sprawności przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: