Problem z zapłonem w silniku, szczególnie w postaci wypadania zapłonu, może mieć bardzo poważne konsekwencje dla wału korbowego i całego układu korbowo-tłokowego. Choć wał korbowy jest jednym z najmocniejszych elementów silnika, zaprojektowanym do przenoszenia dużych obciążeń, to jednak powtarzające się nieprawidłowości w pracy zapłonu mogą prowadzić do jego przeciążenia, a nawet uszkodzenia. Wypadanie zapłonu oznacza, że w jednym lub kilku cylindrach nie dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W efekcie cylinder nie generuje mocy, a energia, która powinna być przekazana na wał korbowy, jest tracona. Powoduje to powstawanie nierównomiernych obciążeń i drgań skrętnych, które z czasem mogą prowadzić do mikropęknięć i zmęczenia materiału wału korbowego. W silnikach o dużej mocy lub tych, które często pracują na wysokich obrotach, powtarzające się wypadanie zapłonu może skutkować powstawaniem wibracji, które przenoszą się na czopy wału i łożyska główne. Dodatkowo, brak zapłonu powoduje, że niespalone paliwo dostaje się do układu wydechowego, co może prowadzić do uszkodzenia katalizatora, a nawet do rozcieńczania oleju silnikowego. Gorsze smarowanie łożysk wału korbowego zwiększa ryzyko ich zużycia i powstawania luzów, co jeszcze bardziej obciąża wał. W skrajnych przypadkach, gdy dojdzie do spalania stukowego lub przedwczesnego zapłonu, powstają bardzo wysokie ciśnienia w komorze spalania, które mogą prowadzić do wygięcia, pęknięcia lub nawet złamania wału korbowego. Problem z zapłonem może również prowadzić do uszkodzenia czujnika położenia wału, co skutkuje dalszymi zaburzeniami pracy silnika i ryzykiem poważnej awarii. Objawy uszkodzenia wału korbowego to m.in. trudności z rozruchem, nagłe gaśnięcie silnika, metaliczne stuki, spadek mocy i pojawienie się wibracji podczas pracy jednostki. Aby uniknąć takich problemów, należy regularnie diagnozować i usuwać przyczyny wypadania zapłonu, dbać o stan świec, cewek, przewodów oraz regularnie wymieniać olej i filtry. Szybka reakcja na objawy wypadania zapłonu i kontrola układu zapłonowego pozwalają uniknąć kosztownych napraw wału korbowego i przedłużyć żywotność silnika.