Czy przewody zapłonowe mogą być przyczyną nierównej pracy na gazie?

Przewody zapłonowe są jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego i mają szczególne znaczenie w samochodach z instalacją LPG. Mieszanka gazowo-powietrzna jest trudniejsza do zapłonu niż benzynowa, dlatego wszelkie niedomagania przewodów zapłonowych bardzo szybko ujawniają się podczas jazdy na gazie. Zużyte, przetarte lub mające mikropęknięcia przewody powodują powstawanie przebić, spadek napięcia i osłabienie iskry na świecach. Skutkuje to wypadaniem zapłonu, szarpaniem silnika, falowaniem obrotów i nierówną pracą – szczególnie wyraźną właśnie przy zasilaniu LPG. Objawy te mogą początkowo pojawiać się tylko na gazie, ale z czasem będą występować również podczas jazdy na benzynie. W starszych samochodach przewody zapłonowe są jedną z najczęstszych przyczyn szarpania i nierównej pracy na gazie, zwłaszcza jeśli nie były wymieniane przez długi czas lub są niskiej jakości. Warto pamiętać, że instalacja LPG wymaga przewodów o niskiej rezystancji i bardzo dobrej izolacji. Wszelkie uszkodzenia przewodów mogą prowadzić do powstawania nagaru na świecach, uszkodzenia cewek, a nawet katalizatora. Regularna kontrola i wymiana przewodów zapłonowych co 30–40 tys. km w autach na gazie to podstawa płynnej i bezawaryjnej pracy silnika.