Czy przyciemnienie szyby czołowej wpływa na działanie kamer

Przyciemnianie szyby czołowej dowolną folią, szczególnie metalizowaną lub o słabej przezroczystości optycznej, istotnie wpływa na pracę kamer odpowiedzialnych za Lane Assist, rozpoznawanie znaków (TSR) oraz inne systemy ADAS. Kamery samochodowe zostały zaprojektowane do pracy przy określonej ilości światła, a każda dodatkowa bariera – np. folia z domieszką metali – zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy, zmienia barwy lub wprowadza odbicia oraz mikroartefakty. Efekt to pogorszenie jakości obrazu, opóźnione rozpoznawanie znaków poziomych, zniekształcenie kolorów i spadek skuteczności wykrywania pasa ruchu. Intensywne przyciemnienie nierzadko prowadzi do wyświetlania błędów kalibracji kamery, a nawet dezaktywacji funkcji ADAS. Nowoczesne auta posiadają czujniki wykrywające stopień przejrzystości szyby – przy zbyt niskim poziomie transmisji światła system informuje o utraconej funkcjonalności lub ogranicza wsparcie. Prawidłowy montaż folii przyciemniającej zakłada wycięcie „okienka” na wysokości pola widzenia kamery, zgodnie z zaleceniami producenta lub montażem szyby z homologowaną powłoką spełniającą wytyczne przenikalności światła.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: