Rozrzedzony olej silnikowy to poważny problem, który może prowadzić do wielu negatywnych skutków dla pracy jednostki napędowej. Jednym z objawów, na które zwracają uwagę kierowcy, jest dymienie z rury wydechowej. Czy rzeczywiście rozrzedzony olej wpływa na dymienie i jakie są mechanizmy tego zjawiska?
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w smarowaniu, chłodzeniu i ochronie elementów silnika przed zużyciem. Jeśli jednak ulega rozrzedzeniu – na przykład przez przedostawanie się paliwa, płynu chłodniczego lub na skutek przegrzewania – traci swoje właściwości smarne i ochronne. Rozrzedzony olej łatwiej przedostaje się przez zużyte uszczelniacze zaworowe, pierścienie tłokowe lub prowadnice, trafiając do komory spalania. Tam ulega spaleniu razem z mieszanką paliwowo-powietrzną, czego efektem jest charakterystyczny niebieski dym z wydechu. Im bardziej rozrzedzony olej, tym łatwiej przenika on do cylindrów, zwłaszcza w silnikach o większym przebiegu lub z uszkodzonymi elementami uszczelniającymi.
Dodatkowo, rozrzedzony olej nie zapewnia odpowiedniego smarowania, co prowadzi do zwiększonego tarcia, przegrzewania i szybszego zużycia silnika. Może to skutkować powstawaniem nagaru, osadów i dalszym pogorszeniem szczelności jednostki. W skrajnych przypadkach do oleju mogą przedostawać się znaczne ilości paliwa (np. w wyniku awarii wtryskiwaczy lub częstych prób rozruchu), co nie tylko rozrzedza olej, ale również zwiększa ryzyko samozapłonu i uszkodzenia silnika.
Niebieski dym z wydechu to najczęściej efekt spalania oleju, a jego obecność powinna skłonić do natychmiastowej kontroli poziomu i jakości oleju w silniku. Warto pamiętać, że rozrzedzony olej szybciej paruje, co może powodować również pojawianie się oparów spod korka wlewu oleju lub z układu odmy. Z kolei biały dym może być objawem przedostawania się płynu chłodniczego do oleju, co również prowadzi do jego rozrzedzenia i utraty właściwości ochronnych.
Podsumowując, rozrzedzony olej silnikowy wpływa na dymienie, zwłaszcza na pojawienie się niebieskiego dymu z wydechu, będącego efektem spalania oleju w komorze spalania. Każde dymienie powinno być sygnałem do pilnej diagnostyki silnika i kontroli jakości oraz poziomu oleju, by uniknąć poważnych uszkodzeń jednostki napędowej.