Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów?

Samochody elektryczne w większości przypadków nie mają tradycyjnej, wielobiegowej skrzyni biegów, jaką znamy z aut spalinowych. Zamiast tego stosują najczęściej jednobiegową przekładnię, która przenosi moment obrotowy silnika elektrycznego bez potrzeby zmiany przełożeń. Wynika to z charakterystyki pracy silników elektrycznych, które rozwijają maksymalny moment obrotowy praktycznie od zera obrotów i mogą pracować w bardzo szerokim zakresie prędkości bez potrzeby zmiany biegu.

Dzięki temu jazda autem elektrycznym jest niezwykle płynna, bez szarpnięć towarzyszących zmianie przełożeń, a przyspieszanie odbywa się bez przerw na przełączanie biegów. Kierowca po prostu wciska pedał przyspieszenia i samochód dynamicznie rusza do przodu. To również jeden z powodów, dla których auta elektryczne są tak komfortowe i łatwe w prowadzeniu, szczególnie w ruchu miejskim.

Istnieją jednak wyjątki – niektóre samochody elektryczne, zwłaszcza sportowe modele o bardzo wysokich osiągach, mogą mieć dwubiegową skrzynię biegów, która pozwala zoptymalizować przyspieszenie przy niskich prędkościach i poprawić efektywność przy wyższych. Przykładem może być Porsche Taycan, które wykorzystuje takie rozwiązanie na tylnej osi. Mimo to zdecydowana większość samochodów elektrycznych oferowanych na rynku posługuje się jednobiegową przekładnią.