Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów?

Samochody elektryczne w większości przypadków nie mają tradycyjnej, wielobiegowej skrzyni biegów, jaką znamy z aut spalinowych. Zamiast tego stosują najczęściej jednobiegową przekładnię, która przenosi moment obrotowy silnika elektrycznego bez potrzeby zmiany przełożeń. Wynika to z charakterystyki pracy silników elektrycznych, które rozwijają maksymalny moment obrotowy praktycznie od zera obrotów i mogą pracować w bardzo szerokim zakresie prędkości bez potrzeby zmiany biegu.

Dzięki temu jazda autem elektrycznym jest niezwykle płynna, bez szarpnięć towarzyszących zmianie przełożeń, a przyspieszanie odbywa się bez przerw na przełączanie biegów. Kierowca po prostu wciska pedał przyspieszenia i samochód dynamicznie rusza do przodu. To również jeden z powodów, dla których auta elektryczne są tak komfortowe i łatwe w prowadzeniu, szczególnie w ruchu miejskim.

Istnieją jednak wyjątki – niektóre samochody elektryczne, zwłaszcza sportowe modele o bardzo wysokich osiągach, mogą mieć dwubiegową skrzynię biegów, która pozwala zoptymalizować przyspieszenie przy niskich prędkościach i poprawić efektywność przy wyższych. Przykładem może być Porsche Taycan, które wykorzystuje takie rozwiązanie na tylnej osi. Mimo to zdecydowana większość samochodów elektrycznych oferowanych na rynku posługuje się jednobiegową przekładnią.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: