Zużycie oleju w silnikach benzynowych i wysokoprężnych (diesel) różni się ze względu na konstrukcję, warunki pracy i charakterystykę spalania. Jednak w praktyce silnik benzynowy może zacząć zużywać olej w ilościach typowych dla diesla, jeśli jest mocno wyeksploatowany lub ma uszkodzone elementy układu smarowania. Wysokie zużycie oleju w benzynie najczęściej wynika ze zużytych pierścieni tłokowych, prowadnic i uszczelniaczy zaworowych, dużych luzów w cylindrach, a także nieszczelności uszczelek. W nowoczesnych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, turbosprężarką i wysokimi obciążeniami cieplnymi, zużycie oleju może być zbliżone do diesli, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe i dużych przebiegach. Dodatkowo, jazda na krótkich trasach, częste rozruchy i niedogrzewanie silnika sprzyjają przedostawaniu się oleju do komory spalania. Jeśli silnik benzynowy zaczyna brać olej jak diesel (np. ponad 1 litr na 1000 km), należy wykonać diagnostykę kompresji, sprawdzić stan pierścieni, uszczelniaczy i prowadnic zaworowych oraz wykluczyć wycieki. Warto stosować oleje o odpowiedniej lepkości i regularnie kontrolować poziom. W przypadku dużego zużycia konieczny może być remont silnika.