W przypadku niewielkich odchyłek od prawidłowych faz rozrządu silnik może nadal pracować, choć jego osiągi będą wyraźnie gorsze. Objawia się to spadkiem mocy, nierówną pracą na biegu jałowym, szarpaniem podczas przyspieszania oraz zwiększonym zużyciem paliwa. Silnik może także dymić, a z układu wydechowego mogą dobiegać nietypowe dźwięki.
W nowoczesnych silnikach wyposażonych w systemy zmiennych faz rozrządu (VVT, VANOS, VTEC) awaria tego układu często skutkuje zapaleniem się kontrolki „check engine” oraz zapisaniem błędów w komputerze pokładowym. W niektórych przypadkach silnik przechodzi w tryb awaryjny, ograniczając moc i obroty, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom.
Jeśli jednak dojdzie do poważnej awarii faz rozrządu, np. przeskoczenia paska lub łańcucha o kilka zębów, silnik może przestać pracować całkowicie. W skrajnych przypadkach dochodzi do kolizji tłoków z zaworami, co prowadzi do ich zgięcia lub pęknięcia, a nawet do zniszczenia głowicy i tłoków.
Podsumowując, silnik może działać mimo niewielkiej awarii faz rozrządu, ale jego praca będzie nieprawidłowa, a ryzyko poważnych uszkodzeń rośnie z każdym kilometrem. W przypadku poważnej awarii rozrządu jednostka napędowa najczęściej przestaje pracować lub ulega poważnym uszkodzeniom. Szybka diagnostyka i naprawa są kluczowe dla zachowania sprawności i trwałości silnika.