Czy silnik może pracować z pękniętym pierścieniem?

Pierścienie tłokowe pełnią kluczową rolę w każdym silniku spalinowym – odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, utrzymanie odpowiedniej kompresji oraz odprowadzanie nadmiaru oleju ze ścianek cylindra. Pęknięcie jednego z pierścieni nie zawsze oznacza natychmiastową i całkowitą awarię silnika, jednak znacząco wpływa na jego pracę i trwałość. W praktyce silnik z pękniętym pierścieniem może nadal pracować, szczególnie jeśli uszkodzenie dotyczy tylko jednego cylindra, a pozostałe pierścienie są w dobrym stanie. Jednak taka praca wiąże się z szeregiem negatywnych objawów i ryzykiem poważniejszych uszkodzeń w przyszłości. Przede wszystkim dochodzi do spadku kompresji w uszkodzonym cylindrze, co skutkuje utratą mocy, nierówną pracą jednostki, zwiększonym zużyciem paliwa oraz trudnościami z rozruchem. Pęknięty pierścień nie zapewnia właściwego uszczelnienia, przez co do komory spalania przedostaje się nadmiar oleju silnikowego – objawia się to niebieskim dymem z wydechu oraz wzrostem zużycia oleju. Długotrwała jazda z pękniętym pierścieniem prowadzi do powstawania nagaru na świecach zapłonowych i zaworach, a także do przyspieszonego zużycia gładzi cylindra. Fragmenty pękniętego pierścienia mogą również uszkodzić tłok, cylinder, a nawet głowicę, powodując kosztowne awarie. W skrajnych przypadkach, gdy dojdzie do zatarcia pierścienia w rowku tłoka, silnik może całkowicie stracić kompresję w danym cylindrze i przestać pracować na wszystkich cylindrach. Dlatego, mimo że silnik z pękniętym pierścieniem jest w stanie pracować przez pewien czas, każda taka usterka powinna być jak najszybciej usunięta, aby uniknąć poważnych i kosztownych napraw. Regularna kontrola kompresji oraz obserwacja objawów, takich jak dymienie, spadek mocy czy wzrost zużycia oleju, pozwala na wczesne wykrycie problemu i zapobiega dalszym uszkodzeniom.