Spalanie oleju przez silnik to problem, który może mieć wiele przyczyn, a jedną z nich są nieszczelności w obrębie zaworów. W prawidłowo działającym silniku olej powinien pozostawać w przestrzeni nad zaworami, smarując ich trzonki i prowadnice, ale nie przedostawać się do komory spalania. Jeśli jednak uszczelniacze zaworowe są zużyte, sparciałe lub uszkodzone, olej może swobodnie spływać po trzonkach zaworów do cylindrów, gdzie ulega spaleniu razem z mieszanką paliwowo-powietrzną.
Najbardziej charakterystycznym objawem spalania oleju przez zawory jest niebieski dym z wydechu, szczególnie widoczny po rozruchu silnika, podczas postoju na biegu jałowym oraz przy hamowaniu silnikiem. Dymienie to efekt spalania oleju, który przedostaje się do komory spalania przez nieszczelne uszczelniacze zaworowe. Towarzyszy temu wzrost zużycia oleju, konieczność częstego dolewania oraz spadek kompresji.
Zużyte uszczelniacze zaworowe mogą być efektem wysokiego przebiegu, pracy w trudnych warunkach, przegrzewania silnika lub stosowania niskiej jakości oleju. W skrajnych przypadkach nieszczelności mogą pojawić się także w prowadnicach zaworowych, co dodatkowo zwiększa ilość spalanego oleju i pogarsza kondycję silnika.
Długotrwałe ignorowanie problemu prowadzi do powstawania nagaru na zaworach, tłokach i w układzie wydechowym, przyspieszonego zużycia katalizatora i sondy lambda oraz ogólnego spadku sprawności jednostki napędowej. Wzrost zużycia oleju i dymienie to sygnały, których nie wolno lekceważyć – wymiana uszczelniaczy zaworowych i regeneracja głowicy mogą skutecznie rozwiązać problem.
Podsumowując, silnik może spalać olej przez zawory, jeśli uszczelniacze zaworowe lub prowadnice są nieszczelne. Objawem jest niebieski dym z wydechu, wzrost zużycia oleju i spadek kompresji. Szybka diagnostyka i naprawa pozwalają uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika.