Podczas postoju samochodu przez wiele tygodni lub miesięcy olej silnikowy stopniowo spływa z górnych partii silnika do miski olejowej. W efekcie elementy takie jak wałek rozrządu, popychacze, tłoki czy pierścienie tłokowe pozostają przez długi czas bez filmu olejowego, który chroni je przed suchym tarciem. Gdy po długim postoju uruchomimy silnik, zanim olej zostanie ponownie rozprowadzony po wszystkich kanałach, przez kilka sekund elementy pracują praktycznie na sucho, co znacząco zwiększa ryzyko ich uszkodzenia.
Kolejnym problemem jest gromadzenie się wilgoci wewnątrz silnika. Podczas postoju, zwłaszcza w zmiennych warunkach atmosferycznych, w silniku może kondensować się para wodna. Wilgoć ta osiada na metalowych powierzchniach, prowadząc do korozji i powstawania ognisk rdzy. Korozja w obrębie cylindrów, pierścieni tłokowych czy wałka rozrządu dodatkowo zwiększa opory ruchu i może prowadzić do zatarcia podczas pierwszego rozruchu.
Niebezpieczne jest także zjawisko zlepiania się pierścieni tłokowych do ścianek cylindra. Jeśli silnik długo nie pracuje, pierścienie mogą „przykleić się” do gładzi cylindra na skutek wyschnięcia resztek oleju lub działania nagaru. Próba uruchomienia silnika w takiej sytuacji może skutkować ich uszkodzeniem, pęknięciem lub nawet zatarciem tłoka.
W przypadku silników wysokoprężnych dodatkowym zagrożeniem jest wytrącanie się parafiny z oleju napędowego w układzie paliwowym, co może prowadzić do problemów ze smarowaniem i uruchomieniem jednostki.
Podsumowując, silnik po dłuższym postoju może ulec zatarciu z powodu braku smarowania, korozji elementów, zlepienia pierścieni tłokowych oraz obecności wilgoci. Aby zminimalizować ryzyko, warto przed planowanym długim postojem wymienić olej, zabezpieczyć silnik specjalnym preparatem konserwującym, a po powrocie do użytkowania – przed pierwszym uruchomieniem wykonać kilka obrotów wałem korbowym „na sucho” (np. przez kręcenie rozrusznikiem bez zapłonu), aby rozprowadzić olej po wszystkich elementach. Regularna kontrola stanu technicznego i odpowiednie przygotowanie pojazdu do dłuższego postoju pozwalają uniknąć kosztownych napraw i zachować sprawność jednostki napędowej.