Czy silnik po zerwaniu paska osprzętu może się zablokować?

Pasek osprzętu, znany również jako pasek wielorowkowy lub klinowy, odpowiada za napędzanie takich elementów jak alternator, pompa wspomagania, klimatyzacja czy pompa wody (w niektórych konstrukcjach). Jego zerwanie podczas jazdy może prowadzić do poważnych konsekwencji dla pracy silnika, choć samo w sobie nie powinno bezpośrednio powodować jego zablokowania. Jednak skutki zerwania paska osprzętu zależą od konstrukcji konkretnego silnika oraz od tego, które urządzenia są napędzane przez ten pasek. W przypadku, gdy pasek osprzętu napędza również pompę wody, jego zerwanie oznacza natychmiastowy brak obiegu płynu chłodniczego. Silnik bardzo szybko się przegrzewa, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zatarcia jednostki – wtedy rzeczywiście dochodzi do jej zablokowania. Zatarcie następuje, gdy elementy ruchome silnika (tłoki, wał korbowy, panewki) przegrzewają się i „sklejają” ze sobą z powodu braku odpowiedniego chłodzenia i smarowania. W silnikach, gdzie pompa wody napędzana jest osobnym paskiem lub bezpośrednio z rozrządu, zerwanie paska osprzętu nie powoduje od razu przegrzania, ale prowadzi do utraty ładowania akumulatora, braku wspomagania kierownicy czy wyłączenia klimatyzacji. W takiej sytuacji silnik przestaje działać poprawnie, ale nie blokuje się mechanicznie – można go wyłączyć i naprawić bez trwałych uszkodzeń. Jednak jeśli kierowca zignoruje objawy i będzie kontynuował jazdę z przegrzewającym się silnikiem, ryzyko zatarcia i zablokowania jednostki rośnie z każdą minutą. Dlatego po zerwaniu paska osprzętu należy natychmiast zatrzymać pojazd, sprawdzić, które urządzenia przestały działać, i nie podejmować dalszej jazdy do czasu usunięcia usterki. Szybka reakcja pozwala uniknąć kosztownych napraw i trwałych uszkodzeń silnika.