Czy spadek kompresji może być chwilowy?

Kompresja w cylindrach silnika spalinowego to jeden z kluczowych parametrów decydujących o jego sprawności, mocy i kulturze pracy. Zazwyczaj spadek kompresji kojarzony jest z trwałym uszkodzeniem, takim jak zużycie pierścieni tłokowych, zaworów czy uszczelki pod głowicą. Jednak w pewnych sytuacjach spadek kompresji może mieć charakter chwilowy i odwracalny. Najczęściej dotyczy to problemów z przyleganiem pierścieni tłokowych do gładzi cylindra, np. na skutek nagromadzenia się nagaru lub chwilowego zanieczyszczenia. W takich przypadkach po kilku intensywnych przejazdach lub zastosowaniu specjalnych preparatów czyszczących pierścienie mogą odzyskać swoją elastyczność i szczelność, a kompresja wraca do normy. Chwilowy spadek kompresji może wystąpić również w wyniku zalania cylindrów paliwem, np. po nieudanym rozruchu w niskiej temperaturze lub przy awarii wtryskiwaczy. Wówczas nadmiar paliwa wypłukuje film olejowy z gładzi cylindra, co powoduje utratę szczelności – po odparowaniu paliwa i ponownym nasmarowaniu ścianek kompresja zwykle wraca do normy. Podobnie sytuacja wygląda przy przegrzaniu silnika – tymczasowe odkształcenie pierścieni lub zaworów może skutkować przejściowym spadkiem kompresji, który ustępuje po ostygnięciu jednostki. Warto jednak pamiętać, że powtarzające się epizody chwilowego spadku kompresji mogą być sygnałem zbliżającej się poważniejszej awarii i zawsze wymagają diagnostyki. Regularne pomiary kompresji, obserwacja objawów takich jak trudności z rozruchem, nierówna praca silnika czy wzrost zużycia oleju, pozwalają na wczesne wykrycie problemów i zapobieganie kosztownym naprawom.