Czy sprzęgło może odpowiadać za niestabilne przyspieszanie?

Niestabilne przyspieszanie, czyli sytuacja, w której auto przyspiesza nierówno, szarpie lub reaguje z opóźnieniem na wciśnięcie gazu, może być spowodowane przez zużyte lub uszkodzone sprzęgło. Najczęstszą przyczyną jest ślizgająca się tarcza sprzęgła – podczas przyspieszania obroty silnika rosną, ale prędkość auta nie wzrasta proporcjonalnie. Objaw ten nasila się na wyższych biegach i przy większym obciążeniu. Sprzęgło, które nie przenosi w pełni momentu obrotowego, powoduje także szarpanie podczas ruszania i zmiany biegów. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitej utraty przyspieszenia – auto nie reaguje na gaz, a silnik „wyje” na wysokich obrotach. Niestabilne przyspieszanie może być też efektem zużycia docisku, łożyska oporowego, zatarcia wysprzęglika lub problemów z układem hydraulicznym. Warto pamiętać, że podobne objawy mogą dawać usterki silnika, układu paliwowego czy elektroniki, dlatego konieczna jest kompleksowa diagnostyka. Jeśli jednak niestabilne przyspieszanie towarzyszy innym objawom zużycia sprzęgła (wysoki punkt łapania, ślizganie, trudności z wrzucaniem biegów), to właśnie sprzęgło jest najprawdopodobniej winne.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: