Czy Start-Stop działa na postoju z włączonym ręcznym?

System Start-Stop to zaawansowane rozwiązanie elektroniczne, które automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, by ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Jednak jego działanie jest ściśle uzależnione od wielu warunków, w tym od pozycji hamulca ręcznego (postojowego). W praktyce, w większości nowoczesnych samochodów system Start-Stop nie aktywuje się, gdy podczas postoju zaciągnięty jest hamulec ręczny. Wynika to z logiki bezpieczeństwa oraz specyfiki konstrukcji systemu. W autach z manualną skrzynią biegów, po zatrzymaniu pojazdu i wrzuceniu luzu, system Start-Stop może wyłączyć silnik, jeśli kierowca trzyma nogę na hamulcu. Jednak po zaciągnięciu hamulca ręcznego i zdjęciu nogi z pedału hamulca, komputer pokładowy uznaje, że pojazd jest zabezpieczony przed stoczeniem, a kierowca może opuścić auto lub wykonać inne czynności – wówczas silnik pozostaje wyłączony, ale system Start-Stop nie uruchomi go automatycznie po zwolnieniu ręcznego, dopóki nie zostaną spełnione inne warunki (np. wciśnięcie sprzęgła lub hamulca). W samochodach z automatyczną skrzynią biegów sytuacja jest podobna – po zatrzymaniu i zaciągnięciu hamulca postojowego, system Start-Stop dezaktywuje się, by nie dopuścić do niekontrolowanego ruszenia pojazdu. W autach wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy, komputer pokładowy monitoruje jego stan i blokuje funkcję Start-Stop, jeśli hamulec jest aktywny. Dodatkowo, w niektórych modelach samochodów system Start-Stop może być zaprogramowany tak, by działał tylko wtedy, gdy pojazd stoi na płaskim terenie, a hamulec ręczny nie jest zaciągnięty. Warto pamiętać, że logika działania systemu może się różnić w zależności od marki, modelu i wersji oprogramowania pojazdu. Podsumowując, w większości przypadków Start-Stop nie działa na postoju z włączonym ręcznym – to rozwiązanie podyktowane względami bezpieczeństwa, komfortu i niezawodności działania pojazdu podczas postoju.