Wypadnięcie świecy zapłonowej z głowicy silnika podczas jazdy to rzadkie, ale bardzo poważne zjawisko, które może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych i unieruchomienia pojazdu. Najczęstszą przyczyną takiej awarii jest nieprawidłowy montaż świecy – zbyt słabe dokręcenie, wkręcenie jej tylko na kilka zwojów gwintu lub pozostawienie zabrudzonego, uszkodzonego lub wyrobionego gwintu w głowicy. W takich warunkach, pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury w komorze spalania, świeca stopniowo się luzuje, aż w końcu zostaje „wypchnięta” przez ciśnienie gazów. Objawem zbliżającej się awarii jest charakterystyczny syk powietrza, spadek mocy, nierówna praca silnika i głośny huk w momencie wypadnięcia świecy. W skrajnych przypadkach może dojść do wyrwania gwintu z głowicy, co wiąże się z kosztowną naprawą, a nawet koniecznością demontażu głowicy i jej regeneracji. Wypadnięcie świecy podczas jazdy powoduje natychmiastowy spadek kompresji w cylindrze, silnik zaczyna pracować na mniejszej liczbie cylindrów, pojawiają się drgania, szarpanie i może dojść do uszkodzenia tłoka lub zaworów przez wpadające do cylindra fragmenty świecy. Warto pamiętać, że świeca może również wypaść na skutek zerwania gwintu w głowicy, co często jest efektem wielokrotnego, nieprawidłowego montażu lub stosowania zbyt dużej siły przy dokręcaniu. Aby uniknąć tego typu awarii, należy zawsze montować świece zgodnie z zaleceniami producenta, używać klucza dynamometrycznego, dbać o czystość gwintu i regularnie kontrolować stan świec podczas przeglądów. W przypadku wykrycia luzu, uszkodzenia gwintu lub innych nieprawidłowości, nie należy bagatelizować problemu – szybka naprawa pozwala uniknąć poważnych konsekwencji i kosztownych napraw.