Czy świeca z uszkodzonym gwintem nadaje się do użytku?

Świeca zapłonowa z uszkodzonym gwintem nie powinna być używana w silniku, nawet jeśli pozostałe elementy świecy wydają się być w dobrym stanie. Gwint świecy odpowiada za prawidłowe zamocowanie jej w głowicy oraz za szczelność komory spalania. Uszkodzony gwint, np. z powodu zatarcia, przekręcenia, zerwania lub zanieczyszczenia, uniemożliwia poprawne dokręcenie świecy i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w cylindrze. Skutkiem montażu świecy z uszkodzonym gwintem jest powstawanie nieszczelności, przez które ucieka mieszanka paliwowo-powietrzna, co prowadzi do spadku kompresji, nierównej pracy silnika, trudności z rozruchem i zwiększonego zużycia paliwa. Dodatkowo, nieszczelność może powodować przegrzewanie świecy, wypalanie uszczelki pod głowicą, a nawet uszkodzenie tłoka lub zaworów. W skrajnych przypadkach świeca z uszkodzonym gwintem może wypaść z głowicy podczas pracy silnika, powodując poważne uszkodzenia mechaniczne. Jeśli gwint w świecy jest uszkodzony, należy ją natychmiast wymienić na nową, a w przypadku uszkodzenia gwintu w głowicy konieczna jest jego regeneracja przy użyciu specjalnych narzędzi (np. tulei naprawczych). Regularna kontrola stanu świec i prawidłowy montaż z użyciem odpowiedniego momentu dokręcania to podstawa bezawaryjnej pracy silnika i bezpieczeństwa eksploatacji.