Czy świece mogą powodować stukanie zaworów?

Stukanie zaworów to dźwięk, który najczęściej kojarzony jest z niewłaściwą regulacją luzów zaworowych, zużyciem popychaczy lub ogólnym zużyciem mechanizmów rozrządu. Jednak nieprawidłowo dobrane lub uszkodzone świece zapłonowe również mogą pośrednio przyczyniać się do powstawania stuków w silniku. Jeśli świeca ma zbyt wysoką wartość cieplną, jest źle dokręcona lub jej elektroda jest uszkodzona, może powodować przedwczesny zapłon mieszanki, spalanie stukowe lub nierówną pracę silnika. Spalanie stukowe powstaje, gdy mieszanka zapala się zbyt wcześnie lub w niekontrolowany sposób, generując fale uderzeniowe w komorze spalania. Te fale mogą przenosić się na zawory i inne elementy rozrządu, powodując charakterystyczne metaliczne stuki. Dodatkowo, jeśli świeca jest nieszczelna lub źle zamontowana, może dojść do wypalenia uszczelki pod głowicą lub przegrzania zaworów, co również objawia się stukaniem. Warto jednak pamiętać, że najczęstszą przyczyną stukania zaworów są źle wyregulowane luzy zaworowe, zużyte popychacze lub ogólne zużycie mechaniczne. Objawy te nasilają się szczególnie na zimnym silniku i mogą ustępować po jego rozgrzaniu. Jeśli po wymianie świec pojawiły się stuki, należy sprawdzić ich typ, stan montażu oraz skonsultować się z mechanikiem w celu kontroli luzów zaworowych i stanu rozrządu. Regularna kontrola i wymiana świec oraz okresowa regulacja zaworów to klucz do cichej i bezawaryjnej pracy silnika.