Czy świece mogą przeskakiwać między cylindrami?

W nowoczesnych silnikach benzynowych układ zapłonowy jest tak zaprojektowany, aby iskra pojawiała się wyłącznie między elektrodami danej świecy w odpowiednim cylindrze. Przeskok iskry między świecami różnych cylindrów jest technicznie niemożliwy, ponieważ każdy cylinder ma osobny przewód lub cewkę zapłonową, a obwody są od siebie odizolowane. Jednak w niektórych starszych układach, szczególnie z rozdzielaczem lub wadliwymi przewodami zapłonowymi, może dojść do tzw. przebicia – czyli niekontrolowanego przeskoku iskry na masę lub do sąsiedniego przewodu. Skutkuje to wypadaniem zapłonów, szarpaniem silnika i spadkiem mocy. W układach typu DIS (Distributorless Ignition System) stosuje się tzw. układ „waste spark”, gdzie jedna cewka obsługuje dwa cylindry i generuje iskrę w obu jednocześnie – jednak tylko w jednym z nich zapłon jest efektywny, a w drugim „marnowany”. To nie jest jednak przeskok między świecami, lecz specyfika działania układu. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń o przebicia czy nieprawidłowe działanie świec, należy sprawdzić stan przewodów, cewek i izolacji, aby uniknąć poważniejszych usterek silnika.