Jazda autonomiczna, jeszcze kilka lat temu uważana za futurystyczną wizję, staje się rzeczywistością również na europejskich drogach. W praktyce, obecnie dostępne systemy można sklasyfikować jako poziom 2 (asystenci jazdy z warunkowym wsparciem kierowcy) i pierwsze homologowane wdrożenia poziomu 3 (samochód samowoziący pod określonymi warunkami). Poziom 2 zapewniają wszystkie większe marki – Mercedes, Tesla (Autopilot), BMW (Driving Assistant Professional), Audi, Volvo oraz Nissan z funkcją ProPilot. Auta wyposażone w te systemy potrafią samodzielnie utrzymać pas ruchu, dostosować prędkość do ruchu, hamować w korku, a nawet wykonywać zmiany pasa, jednak odpowiedzialność za nadzór nad pojazdem spoczywa na kierowcy – systemy nie zwalniają z konieczności trzymania rąk na kierownicy i sprawdzania sytuacji wokół. Przełomem jest poziom 3 – pierwszy legalny system jazdy autonomicznej w Europie wdrożył Mercedes-Benz pod nazwą Drive Pilot – system ten otrzymał homologację w Niemczech i umożliwia autonomiczną jazdę do 60 km/h w korku na wyznaczonych odcinkach autostrad, bez aktywnego nadzoru kierowcy. Poza Niemcami, trwają zaawansowane testy w Wielkiej Brytanii, Holandii, a także we Francji i Hiszpanii. Obowiązujące regulacje krajowe (np. Vienna Convention) oraz standardy UNECE nadal ograniczają pełną jazdę automatyczną wyłącznie do działających na zamkniętej infrastrukturze pilotów (roboty-taksówki, shuttle busy i testy w wybranych miastach). Zasięg technologiczny rośnie – Tesle (Autopilot/FSD) działają w ograniczonym zakresie, jednak nie mają formalnego zatwierdzenia na poziomie poziomu 3 w UE. Podsumowując, systemy jazdy autonomicznej są już dostępne komercyjnie w Europie, ale z rygorystycznymi ograniczeniami prawnymi i technicznymi. O pełnej, wszechstronnej jeździe automatycznej (poziom 4–5) wciąż decydują trwające prace legislacyjne i testy bezpieczeństwa, jednak perspektywa upowszechnienia się pojazdów autonomicznych w kolejnej dekadzie jest bardzo realna.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy systemy jazdy autonomicznej są już dostępne w Europie