Czy systemy SRS działają po przekręceniu zapłonu bez uruchomienia silnika?

System SRS (Supplementary Restraint System), obejmujący poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa, jest aktywowany już po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, nawet jeśli silnik nie został uruchomiony. W tym momencie system przeprowadza autotest – na desce rozdzielczej zapala się kontrolka SRS, która po kilku sekundach powinna zgasnąć, jeśli nie wykryto żadnych błędów. W razie kolizji, gdy zapłon jest włączony, system SRS jest gotowy do działania i w razie potrzeby aktywuje poduszki powietrzne oraz napinacze pasów. Jeśli jednak kluczyk jest w pozycji „off” lub został wyjęty ze stacyjki, system nie jest zasilany i nie zadziała nawet w przypadku uderzenia. Warto pamiętać, że niektóre elementy SRS mogą być zasilane przez kondensatory, które zapewniają bardzo krótkotrwałą gotowość po utracie napięcia, ale nie jest to regułą w każdym aucie. Dla pełnej ochrony system SRS powinien być zawsze zasilany – dlatego nie należy przebywać w aucie z wyłączonym zapłonem, licząc na działanie poduszek powietrznych.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: