Czy systemy wspomagające jazdę działają w nocy

Nowoczesne systemy wspomagające jazdę – takie jak asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków, asystenci martwego pola czy automatyczne hamowanie awaryjne – są projektowane tak, by zapewniać skuteczne wsparcie nie tylko w dzień, ale również podczas jazdy nocą. W praktyce każdy z tych układów opiera się głównie na czujnikach optycznych (kamery), radarach lub lidarach. Systemy z kamerami są wyposażone w czułe matryce przystosowane do rejestracji obrazu przy ograniczonym oświetleniu; korzystają też z adaptacyjnych algorytmów poprawy kontrastu oraz z dużej jasności świateł pojazdu. Skuteczność działania w nocy jest jednak często nieco niższa niż w dzień – problemy mogą sprawiać niewidoczne lub słabo oświetlone linie pasów, zabrudzone reflektory lub szybę, zamglone soczewki kamer czy światła napotkanych pojazdów oślepiające system. Radary i lidary działają niezależnie od światła widzialnego – wykrywają obiekty przed autem i z boku także w całkowitej ciemności, co zwiększa bezpieczeństwo w warunkach nocnych. Asystenci martwego pola czy systemy AEB (automatycznego hamowania awaryjnego) bazujące na falach radiowych i podczerwieni odpowiadają też za detekcję przeszkód za pojazdem, przy manewrowaniu po zmroku. W nowszych autach połączenie kilku technologii (tzw. systemy fuzji) pozwala na pracę asystentów w zróżnicowanych warunkach i minimalizuje ryzyko błędów identyfikacji. Niektóre systemy mogą jednak ostrzegać o zredukowanej skuteczności lub wyłączyć się częściowo, jeśli warunki oświetleniowe uniemożliwiają poprawną pracę, a komputer wyświetla stosowne komunikaty na panelu wskaźników. Efektywność jazdy nocnej z asystentami zależy więc od stanu technicznego podzespołów, jakości oświetlenia oraz kalibracji systemów przez producenta.