Szarpnięcia po zmianie biegu nie zawsze są winą sprzęgła, choć to jedna z najczęstszych przyczyn. Zużycie tarczy, docisku lub łożyska oporowego prowadzi do nierównomiernego przekazania momentu obrotowego, co skutkuje szarpaniem podczas ruszania i zmiany biegów. Jednak podobne objawy mogą być spowodowane zużyciem synchronizatorów w skrzyni biegów, niskim poziomem lub zanieczyszczeniem oleju przekładniowego, a nawet uszkodzeniami poduszek silnika czy skrzyni. W autach z elektronicznym sterowaniem sprzęgła lub czujnikiem pedału sprzęgła, awaria tych elementów także może powodować szarpanie. Czasem problem leży w technice jazdy – zbyt szybkie puszczanie sprzęgła, niepełne odpuszczenie gazu lub nieprawidłowe zgranie ruchów nóg. Warto też sprawdzić układ dolotowy i czujnik położenia przepustnicy, bo ich usterki mogą prowadzić do szarpania podczas zmiany biegów. Jeśli szarpnięcia pojawiają się tylko przy określonych biegach lub w określonych warunkach, winny może być konkretny synchronizator lub poduszka zawieszenia. Diagnostyka powinna objąć cały układ przeniesienia napędu, a nie tylko sprzęgło.