Brud, kurz czy resztki starego smaru w prowadnicy stanowią jedną z głównych przyczyn blokowania szyb elektrycznych. Szyba przesuwa się wtedy opornie, drży, skrzypi lub finalnie całkiem staje – chroniąc się przed uszkodzeniem, układ może zadziałać jak zabezpieczenie przeciążeniowe i zatrzymać silnik nawet bez wypalenia bezpiecznika. Zabrudzone prowadnice zwiększają opór ruchu, przez co rośnie pobór prądu przez silnik – skutkiem tego są: charakterystyczny zapach przegrzewu, wolniejsza praca szyby oraz jej zatrzymywanie się w losowych punktach. Niekorzystne mogą być również zacieki, resztki środków konserwujących czy woda, które w perspektywie czasu powodują utlenianie metalowych części mechanizmu. Najlepszą metodą zapobiegania jest okresowe czyszczenie i konserwacja prowadnic specjalnymi sprayami (do gum lub PTFE). W razie blokady należy zdemontować osłonę drzwi, dokładnie wyczyścić całą prowadnicę i ocenić, czy nie doszło do trwałych uszkodzeń (pęknięcia, skrzywienia, wyłamania rolki). Po czyszczeniu szyba powinna wrócić do swobodnej pracy, a silnik będzie mniej obciążony. Stałe ignorowanie zatkania prowadnicy skraca żywotność całego mechanizmu i zwiększa ryzyko poważnych, kosztownych uszkodzeń.