Czy szyby trzeba programować po wymianie akumulatora

W nowoczesnych samochodach, szczególnie tych wyposażonych w funkcję komfortowego domykania szyb, funkcję „one-touch” (jedno naciśnięcie) lub systemy bezkluczykowe, po odłączeniu lub wymianie akumulatora może dojść do utraty zapamiętanych ustawień położenia szyb. Efektem bywa brak działania domykania, niewłaściwa reakcja systemu antyprzeciążeniowego (szyba cofa się po domknięciu) czy niereagowanie na pilot. W takich sytuacjach konieczna jest procedura kalibracji – czyli zaprogramowanie pozycji krańcowych szyb. Najczęściej polega to na manualnym zamknięciu każdej szyby z osobna, przytrzymaniu przycisku podnoszenia przez kilka sekund po osiągnięciu pozycji zamknięcia, a następnie powtórzeniu czynności w trybie otwarcia. Niektóre modele wymagają wykonania specjalnej sekwencji (np. naciśnięcie i przytrzymanie kilku przycisków na panelu sterującym, ponowne „uzbrojenie” sterownika komfortu przez komputer diagnostyczny). W pojazdach z wyrafinowanymi systemami (np. Mercedes, BMW, Audi z pakietem komfortu) proces ten musi przebiegać z zapłonem w odpowiedniej pozycji i może wymagać użycia komputera serwisowego. Brak kalibracji grozi nie tylko niedogodnością, ale i uszkodzeniem mechanizmu podnośników (system próbuje zatrzymać szybę w złej pozycji). Po każdej wymianie akumulatora warto więc wykonać programowanie szyb zgodnie z instrukcją producenta lub z pomocą serwisu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: