Tanie świece zapłonowe, choć kuszą niską ceną, bardzo często okazują się źródłem poważnych problemów z pracą silnika. Produkty nieznanych marek lub podróbki renomowanych producentów mogą być wykonane z gorszych materiałów, mieć niewłaściwą wartość cieplną, zbyt dużą lub zbyt małą szczelinę między elektrodami, a także słabą jakość izolatora ceramicznego. Skutkiem stosowania tanich świec są trudności z rozruchem, wypadanie zapłonu, szarpanie silnika, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa oraz niestabilna praca na biegu jałowym. Słaba jakość iskry powoduje niepełne spalanie mieszanki, co prowadzi do powstawania nagaru na elektrodach i w komorze spalania, a także zwiększa emisję szkodliwych substancji. Tanie świece szybciej się zużywają, mogą pękać, topić się lub nawet wypaść z głowicy, powodując poważne uszkodzenia mechaniczne. W skrajnych przypadkach dochodzi do przegrzewania tłoków, wypalania zaworów lub uszkodzenia katalizatora. Warto pamiętać, że oszczędność na świecach jest pozorna – koszt naprawy silnika po awarii spowodowanej tanimi świecami wielokrotnie przewyższa cenę oryginalnych części. Zawsze należy stosować świece rekomendowane przez producenta pojazdu, o odpowiednich parametrach i z pewnego źródła.