Działanie tempomatu (zarówno klasycznego, jak i adaptacyjnego ACC) podczas jazdy po śliskiej nawierzchni jak lód, śnieg, zamarznięty asfalt czy mokre liście zależy od konstrukcji auta, wersji oprogramowania oraz poziomu integracji z systemami bezpieczeństwa. Nowoczesne pojazdy łączą tempomat z czujnikami ESP/ESC oraz ABS, co oznacza, że komputer odpowiedzialny za utrzymanie prędkości automatycznie analizuje warunki przyczepności. Jeśli zostanie wykryty poślizg, natychmiast zabiera napęd (odcina gaz, ogranicza moc silnika), a w autach z adaptacyjnym tempomatem – także dynamicznie redukuje dystans oraz reguluje siłę hamowania. W praktyce, tempomat jest aktywny także na śliskich drogach, ale większość producentów zaleca ostrożność – podczas wystąpienia nagłego poślizgu lub utraty trakcji system samoczynnie się dezaktywuje (widoczny jest wtedy alert na desce rozdzielczej), oddając pełną kontrolę kierowcy. W niektórych markach funkcja wznawia działanie po powrocie do optymalnego poziomu przyczepności. Zaleca się wyłączanie tempomatu na oblodzonej drodze, w górach lub podczas silnego deszczu – elektronika nie zawsze zdąży przewidzieć nagłe zmiany przyczepności, a utrzymanie stałego gazu może pogorszyć stabilność auta na łuku czy podczas hamowania silnikiem.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy tempomat działa podczas jazdy po śliskiej nawierzchni