Czy tempomat działa przy niskim napięciu akumulatora

Tempomat – zarówno klasyczny, jak i adaptacyjny – jest ściśle zintegrowany z elektroniką pokładową pojazdu, dlatego do prawidłowego działania wymaga odpowiedniego zasilania. Przy znacznym obniżeniu napięcia akumulatora (poniżej 12V, zwłaszcza powyżej 10,5V), moduły sterujące napotykają na tzw. „low voltage protection” – zabezpieczenie elektroniczne wymuszające wyłączenie mniej istotnych systemów pojazdu. Dla zabezpieczenia podstawowych funkcji, komputer pokładowy w pierwszej kolejności ogranicza działanie układów komfortowych oraz asystentów, mogąc wyłączyć tempomat zarówno podczas jazdy, jak i uniemożliwić jego aktywację po uruchomieniu auta. Kiedy napięcie w trakcie podróży spadnie gwałtownie, może to spowodować samoczynne dezaktywowanie się tempomatu i wygenerowanie komunikatu o błędzie lub braku gotowości systemów asystujących. W takiej sytuacji niestabilne napięcie może prowadzić do przerw w pracy sterownika silnika, ABS, ESP, a nawet do utraty zadanej prędkości i całkowitej dezaktywacji tempomatu. Długotrwała jazda z niskim napięciem może negatywnie wpływać na żywotność pozostałych układów elektronicznych pojazdu, prowadząc do błędów w pamięci systemu (check engine, EPC, błędy komunikacji CAN). Po doładowaniu lub wymianie akumulatora, systemy w większości przypadków wracają do poprawnego działania. Podsumowując: tempomat działa wyłącznie przy prawidłowym napięciu w instalacji, a długotrwałe obniżone napięcie skutkuje wyłączaniem asystentów. Należy regularnie sprawdzać kondycję akumulatora, szczególnie zimą, i przed dłuższą podróżą zadbać o jego pełne naładowanie oraz sprawność alternatora.