Czy tryb serwisowy wyłącza asystentów jazdy

Tryb serwisowy (serwis/service mode) to funkcja nowoczesnych samochodów, która pozwala na bezpieczną obsługę, konserwację lub naprawy pojazdu bez ryzyka samoczynnego działania systemów ADAS i hamowania awaryjnego. Po włączeniu trybu serwisowego dezaktywowane zostają kluczowe funkcje asystentów jazdy: automatyczne hamowanie, adaptacyjny tempomat, Lane Assist, aktywny monitoring martwego pola, półautonomiczne prowadzenie czy automatyczne parkowanie. Jest to krytyczne podczas prac przy zderzakach, kalibracji radarów, wymianie szyb czy serwisie układów jezdnych oraz wszelkich operacji warsztatowych przy aktywnym zapłonie. Wyłączenie asystentów zapobiega fałszywym alarmom, przypadkowym ingerencjom układów w manewry serwisanta, a także blokuje ostrzeżenia i logowanie błędnych kodów do pamięci komputera pojazdu. Tryb serwisowy aktywuje się przez komputer diagnostyczny lub sekwencję w menu serwisowym auta – najczęściej pozostaje aktywny do zakończenia procedur lub ponownego uruchomienia pojazdu. Po wyłączeniu tego trybu auto wymaga często wykonania resetu i kalibracji wybranych systemów, zwłaszcza jeśli przeprowadzono czynności w strefie działania radarów i kamer. Podsumowując, tryb serwisowy to bezpieczne wyłączenie asystentów jazdy na czas prac technicznych, nieprzeznaczone do używania podczas zwykłej jazdy – auto w tym stanie pozbawione jest głównych funkcji aktywnego wsparcia i ochrony przed kolizjami.