Tryb sportowy w nowoczesnych samochodach to jeden z najczęściej wykorzystywanych wariantów ustawień związanych z układem napędowym i systemami wsparcia kierowcy. Jego aktywacja wpływa nie tylko na reakcję silnika, skrzyni biegów czy układu kierowniczego, ale również na zakres działania systemów wspomagania jazdy – takich jak kontrola trakcji (TCS), stabilizacji toru jazdy (ESP), asystenci jazdy w korku, utrzymania pasa ruchu czy systemy prewencyjnego hamowania. Dezaktywacja tych systemów w trybie sportowym nie jest jednakowo definiowana u wszystkich producentów. W większości współczesnych modeli, tryb sportowy nie powoduje całkowitego wyłączenia systemów wsparcia – zamiast tego zmienia ich czułość. Przykładem może być układ stabilizacji toru jazdy, który zaczyna interweniować przy większych poślizgach, pozwalając na bardziej dynamiczną jazdę przy jednoczesnym utrzymaniu podstaw ochrony kierowcy. Układy takie jak ABS, systemy pre-collision czy asystenci hamowania zawsze pozostają aktywne ze względów bezpieczeństwa. W autach klasy sportowej czy wyczynowej (BMW M, Mercedes AMG, Audi RS) tryb sportowy lub „track” może umożliwiać stopniowe wyłączanie poszczególnych systemów – np. częściową dezaktywację ESP, pełną dezaktywację kontroli trakcji lub pozostawienie wyłącznie najważniejszych funkcji bezpieczeństwa biernego. W przypadku aut typowo miejskich lub rodzinnych, tryb sportowy ogranicza się do zmiany charakterystyki pedału gazu, wyższych obrotów przełożeń i sztywniejszego wspomagania kierownicy, nie wyłączając wspomagania jazdy. W każdym przypadku zaleca się zapoznanie z instrukcją obsługi i informacjami producenta, by mieć w pełni świadomość zakresu działania systemów bezpieczeństwa po przełączeniu trybu jazdy.
Strona główna Porady Systemy wspomagania jazdy Czy tryb sportowy dezaktywuje systemy wspomagania jazdy