Czy tuning optyczny auta wpływa na rozpoznawanie znaków

Tuning optyczny pojazdu, obejmujący m.in. przyciemnianie szyb, montaż spoilerów, nakładek, akcesoriów na masce czy zmiany oświetlenia, może negatywnie wpłynąć na skuteczność i poprawność rozpoznawania znaków przez pokładowe systemy ADAS oraz TSR. Najważniejszy jest tutaj wpływ na widoczność kamery oraz czułość czujników optycznych. Przyciemnienie szyby przedniej folią, nawet częściowo na wysokości kamery, drastycznie ogranicza ilość światła docierającego do matrycy – rezultatem są opóźnienia, błędy w identyfikacji znaków lub całkowita dezaktywacja funkcji Lane Assist, TSR czy rozpoznawania pieszych. Spojlery, nakładki lub samodzielnie zamontowane akcesoria mogą zasłonić „okno” kamery lub generować nietypowe odbicia światła, co wprowadza błędy do analizy obrazu. Dodatkowo intensywne modyfikacje reflektorów przednich mogą powodować strojenie efektu „przedmuchania” obrazu – kamera nieprawidłowo interpretuje światło odbite od znaków, przez co system może odczytywać błędne ograniczenia lub nie wykrywać w ogóle znaków. Niemal każdy producent w instrukcji użytkownika ostrzega przed modyfikacjami w foremce kamery i zaleca wyłącznie homologowane folie, a wszelkie pozostałe zmiany – po konsultacji z serwisem. W razie nietypowych zachowań systemu po tuningu konieczna jest wizyta w warsztacie celem rekalibracji zakresie czujników i ponownych testów.