Tuning zawieszenia – modyfikacja wysokości, twardości, montaż niestandardowych sprężyn, amortyzatorów czy gwintów – ma krytyczne znaczenie nie tylko dla charakterystyki prowadzenia, ale także dla poprawnego działania systemów ADAS, w tym radaru adaptacyjnego tempomatu. Radar taki zamocowany jest zawsze w ustalonym miejscu względem osi auta, a po obniżeniu, podniesieniu lub przechyleniu przód/tył innym niż fabrycznie przewidziane zmienia się jego kąt patrzenia i zakres detekcji. Objawem są: wyświetlanie komunikatów o potrzebie kalibracji, niestabilne działanie ACC (gubienie samochodów na trasie, wczesne włączanie alarmów lub brak reakcji na przeszkody), a w skrajnych przypadkach wyłączenie działania ADAS na stałe. Po każdej poważniejszej ingerencji w zawieszenie producent wymaga wykonania nowej kalibracji radaru (i/lub kamer) na profesjonalnym stanowisku, zgodnie z dokumentacją pojazdu. Obejmuje to także przywrócenie geometrii do wartości odpowiadających ustawieniom nowego zawieszenia. Tuning niezgodny z homologacją może grozić nie tylko błędami elektronicznymi, ale też utratą gwarancji i negatywnym wynikiem badania technicznego auta. Najnowsze pojazdy mają nawet czujniki poziomu nadwozia i samoczynnie ograniczają działanie systemów jazdy półautonomicznej w razie wykrycia niezgodności.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy tuning zawieszenia wpływa na radar adaptacyjny