Tak, turbosprężarka może być jedną z przyczyn falujących obrotów silnika, choć nie jest to najczęstszy powód tego typu problemów. Falowanie obrotów, czyli niestabilna praca silnika na biegu jałowym lub podczas przyspieszania, to objaw, który może wynikać z wielu różnych usterek – od problemów z układem paliwowym i zapłonowym, po nieszczelności w dolocie czy awarie czujników. Jednak układ doładowania, a zwłaszcza turbo, również może mieć na to wpływ, szczególnie w silnikach z doładowaniem.
Oto, w jaki sposób turbo może powodować falowanie obrotów:
-
Nieszczelność układu dolotowego
Uszkodzony, pęknięty lub nieszczelny przewód dolotowy, nieszczelny intercooler albo uszkodzona uszczelka przy turbosprężarce powodują ucieczkę sprężonego powietrza. W efekcie do cylindrów trafia mniej powietrza niż przewiduje sterownik silnika, co skutkuje nieprawidłowym składem mieszanki paliwowo-powietrznej. To prowadzi do nierównej pracy silnika i falowania obrotów. -
Uszkodzona turbosprężarka
Zużyte łożyska, uszkodzone łopatki wirnika, zapieczona zmienna geometria lub nieszczelności w samej turbinie mogą powodować opóźnioną reakcję na gaz, nagłe zmiany ciśnienia doładowania i niestabilność pracy silnika. Szczególnie w zaawansowanych przypadkach, gdy turbo nie jest w stanie utrzymać stałego ciśnienia, obroty silnika mogą falować, a jednostka może nawet przechodzić w tryb awaryjny. -
Problemy z zaworem upustowym (wastegate) lub blow-off
Zacięty, uszkodzony lub nieszczelny zawór wastegate albo blow-off może powodować nieregularne sterowanie ciśnieniem doładowania. Skutkiem są wahania ilości powietrza trafiającego do silnika, co przekłada się na niestabilną pracę i falowanie obrotów. -
Błędy w sterowaniu elektronicznym
Uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania, przepływomierz powietrza, czujnik położenia przepustnicy lub błędy w oprogramowaniu sterownika mogą powodować nieprawidłowe dawkowanie paliwa i powietrza, co objawia się falowaniem obrotów. -
Dymienie i nierówna praca
Jeśli do układu dolotowego przedostaje się olej z uszkodzonej turbiny, może to prowadzić do zaburzeń spalania, dymienia z wydechu i niestabilnej pracy silnika.
Warto podkreślić:
Falowanie obrotów nie zawsze jest winą turbosprężarki – częściej odpowiadają za to zabrudzona przepustnica, nieszczelności w dolocie, awarie czujników, problemy z wtryskiem paliwa czy uszkodzenia układu zapłonowego. Jednak w autach z turbo, szczególnie jeśli objawom towarzyszy spadek mocy, dymienie, nietypowe dźwięki z okolic turbiny lub błędy ciśnienia doładowania, warto sprawdzić również stan turbosprężarki i szczelność całego układu doładowania.
Turbo może być przyczyną falujących obrotów, zwłaszcza gdy jest uszkodzone, nieszczelne lub źle sterowane. W razie wystąpienia takich objawów należy przeprowadzić kompleksową diagnostykę układu doładowania, dolotowego i elektronicznego, by szybko znaleźć i usunąć źródło problemu.